Cetelem bubbles
Cetelem bubbles

Časté otázky

Ukončenie poskytovania nových produktov
Kde si môžem aktualizovať svoje osobné údaje?

Vaše osobné údaje si viete zmeniť priamo vo vašom konte v Klientskej zóne alebo telefonicky na našom klientskom centre. Je dôležité, aby sme evidovali aktuálne kontaktné údaje našich klientov, preto nám prosím nahláste zmenu údajov bezodkladne.

Budem mať povinnosť predčasne splatiť revolvingové úvery, osobné pôžičky a tovar na splátky?

Klienti budú aj naďalej splácať úvery podľa platných zmluvných podmienok, avšak našim cieľom je, aby mali klienti možnosť splatiť úvery podľa svojich aktuálnych možností.

Ak by sa uskutočnil predaj portfólia, bude to mať vplyv na mňa a podmienky splácania revolvingových úverov a osobných pôžičiek?

Momentálne nedošlo k rozhodnutiu predaja portfólia a existujúce úvery klientov budeme aj naďalej spravovať.

Prečo sa pozastavuje činnosť BNP Paribas Personal Finance SA, slovenská pobočka zahraničnej banky?

V sektore, ktorý je mimoriadne ovplyvnený ekonomickou, politickou a sociálnou situáciou, slovenská pobočka nedosiahla potrebnú veľkosť, aby absorbovala vysoké IT investície potrebné pre jej budúce konkurencieschopné pôsobenie. Na základe strategického preskúmania, s cieľom identifikovať dostupné možnosti v záujme klientov, partnerov a zamestnancov, sa žiaľ nepodarilo nájsť stabilný model pre ďalšie fungovanie banky na Slovensku. Skupina BNP Paribas Personal Finance zároveň iniciovala strategický transformačný projekt s cieľom stimulovať rast a ziskovosť a zabezpečiť udržateľnosť svojho modelu. Táto reorganizácia zahŕňa zmenu zamerania geografických aktivít.

Aký dopad bude mať pozastavenie činnosti banky na moje úvery?

Existujúce úvery klientov budeme aj naďalej spravovať, to znamená, že klienti budú aj naďalej splácať úvery podľa platných zmluvných podmienok.

Pred oznámením ukončenia poskytovania úverov som si požiadal o pôžičku. Čo bude s mojou žiadosťou?

Všetky žiadosti klientov prejdú celým procesom rozhodovania a klienti budú informovaní o výsledku posúdenia.

Môžem si ešte nakúpiť na splátky?

O možnosti nákupu na splátky cez Cetelem sa prosím informujte priamo v predajni, kde ste si tovar vybrali. V najbližších mesiacoch bude poskytovanie nových nákupov na splátky pozastavené.

Kde si môžem ako klient overiť zostatok na mojej kreditnej karte alebo na úvere?

Zostatok si viete overiť vo svojom konte v Klientskej zóne alebo telefonicky na našom klientskom centre.

Aký bude postup pri revolvingových úveroch, osobných pôžičkách a tovare na splátky? Budem mať rovnaké podmienky splácania ako doteraz?

V prvej fáze bude poskytovanie nových úverov pozastavené. Existujúce úvery budeme aj naďalej spravovať, to znamená, že klienti budú aj naďalej splácať svoje revolvingové úvery, osobné pôžičky a tovar na splátky podľa platných zmluvných podmienok.

Bude banka poskytovať aj naďalej klientsky servis?

Áno, klientsky servis bude aj naďalej k dispozícií pre našich klientov.

Kreditná karta Trendy
Výpis zasielaný na emailovú adresu klienta

Výpis ku kreditne karte od Cetelem je zasielaný v "PDF" formáte a môže byť skomprimovaný vo formáte "ZIP".

Ako heslo pre otvorenie súboru s výpisom vo formáte PDF je potrebné zadať rodné číslo bez lomky.

Tipy na otvorenie PDF súboru a rozbalenie ZIP prílohy:

  • záleží od zariadenia a programu alebo aplikácie, ktoré používate a môžu sa líšiť
  • PDF súbor zvládnu otvoriť aj prehliadače (Edge, Chrome) alebo si nainštalujte niektorý voľne dostupný PDF reader
  • ZIP súbor zvládne otvoriť aj prieskumník (Windows) alebo si nainštalijte niektorý voľne dostupný kompresný program
  • pokiaľ sa vám nedarí rozbaliť ZIP súbor, odporúčame ho najskôr stiahnuť a uložiť do zariadenia a následne ho rozbaliť
Čo sú Trendy splátky?

Jedná sa o novinku na slovenskom trhu, ktorá kombinuje čo už poznáte a na čo ste zvyknutí – jednoduchosť nakupovania kreditnou kartou s prehľadnosťou a jednoduchosťou splácania známou zo splátkového predaja.

Vďaka Kreditnej karte Cetelem s Trendy splátkami, môžete nakupovať bez papierovačiek a čakania.  Zaplatíte kreditnou kartou, ale splácate inak – lacnejšie, rýchlejšie, pravidelne – a to je Trendy. A to aj opakovane. 

Výhody Kreditnej karty Cetelem s Trendy splátkami pri čerpaní revolvingového úveru
  • Každodenné platby v kamenných predajniach a na internete
  • Potvrdzovanie platieb za nákupy na internete mobilnou aplikáciou
  • Výber hotovosti z bankomatov doma alebo v zahraničí  
  • Bezplatný prevod peňazí z karty na váš účet alebo na vašu adresu
  • 1 % späť na vašu kartu získate zo všetkých platieb čerpajúcich revolvingový úver
  • 0 % úrok až na 55 dní na platby v predajniach alebo na internete
  • Služby ku karte spravujete v Klientskej zóne 
Výhody čerpania úverového rámca Kreditnej karty Cetelem s Trendy splátkami prostredníctvom osobitne dohodnutých podmienok s názvom „Trendy splátky“
  • Rýchly opakovaný nákup
  • Žiadne ďalšie schvaľovanie nových žiadostí
  • Žiadne nosenie ďalších potvrdení
  • Žiadne podpisovanie ďalších zmlúv 
  • Dohodnete si dobu splácania 
  • Nákup sa rozpočíta na rovnaké splátky, ktoré budete následne po mesiacoch splácať
  • Výhodnejší úrok môže začínať už od 0 %  
Ako čerpáte prostriedky z karty?

Úverový rámec Kreditnej karty Trendy môžete čerpať na:

  • drobné každodenné nákupy kartou
  • výbery hotovosti z bankomatu
  • prevod prostriedkov na bankový účet

alebo

  • Väčšie príležitostné nákupy tovarov alebo služieb, kde si dohodnete výhodnejšie čerpanie za osobitých podmienok s Trendy splátkami:
    • nákup spotrebičov do domácnosti
    • dovolenka
    • darčeky pre najbližších
Koľko nákupov môžete urobiť s Kreditnou kartou Cetelem s Trendy splátkami?

Kartu môžete používať na platenie:

  • opakovane: každodenne na drobné nákupy, napríklad v potravinách alebo na internete,
  • príležitostné väčšie nákupy: ako napríklad elektronika, dovolenka alebo autoservis

Počet nákupov splácaných prostredníctvom Trendy splátok nie je limitovaný, ale sa musíte zmestiť do vášho schváleného úverového rámca karty.

Sami sa rozhodnete, koľko nákupov budete splácať ako Trendy splátky a akú časť nákupov budete splácať ako bežnú kreditnú kartu.

Príklad:

Máte kartu s úverovým rámcom 2000 EUR.

  • zaplatili ste 200 EUR za nákup práčky a dohodnete si Trendy splátky
  • zaplatili ste 50 EUR kartou v potravinách a bude splácať ako bežnú kreditnú kartu
  • zaplatili ste 600 EUR za nákup chladničky a dohodnete si Trendy splátky
  • zaplatili ste 30 EUR kartou v reštaurácii a budete splácať ako bežnú kreditnú kartu

Zostávajúci úverový rámec 1120 EUR môžete čerpať ako bežnú kreditnú kartu alebo si dohodnúť ďalšie Trendy splátky.

Ako splácate prostriedky vyčerpané z karty?

Čerpaný revolvingový úver kreditnej karty, teda tú časť nákupov, na ktoré si nedohodnete Trendy splátky, splácate tak ako doteraz – je nutné zaplatiť aspoň minimálnu splátku vypočítanú z vyčerpanej sumy.

Čerpanie za osobitých podmienok – Trendy splátky – platíte podľa dohody. 

Ako vypočítame splátku?

  • spočítame všetky dohodnuté Trendy splátky
  • pripočítame minimálnu splátku z vyčerpanej sumy, ktorú ste použili z karty
  • a ak máte nejakú poplatky a úroky, pripočítame aj tie

Jednu výslednú sumu a variabilný symbol vám oznámime formou výpisu. Preto si stále skontrolujte svoj výpis, aby ste uhradili správnu sumu splátky.

Ako budete vedieť, koľko máte minimálne zaplatiť?

Všetko budete mať:         

na jednom mesačnom výpise, ktorý je rozdelený na časť:

a) o platbách s kreditnou kartou

b) o splácaných Trendy splátkach

v jednej spoločnej mesačnej splátke na úhradu, ktorá sa skladá z:

a) minimálnej splátky revolvingového úveru – platieb s kreditnou kartou

b) súčtu Trendy splátok – čerpaní za osobitných podmienok

Súčasťou splátky sú aj dohodnuté poplatky, úroky a poistenia.

Ako čítať výpis ku Trendy karte?

Digitálna bezpečnosť
Falošné ponuky cez sociálne siete a internet

Stalo sa vám, že vás cez Facebook, Instagram alebo inú sociálnu sieť kontaktovala osoba s cieľom ponúknuť Vám výhodnú pôžičku, ak zaplatíte poplatky vopred?

Naša jediná oficiálna FB stránka je Cetelem Slovensko.

Tu s nami môžete aj četovať. No nikdy vás nebudeme oslovovať cez čet ako prví.

Naše ponuky komunikujeme aj prostredníctvom kampaní, ako napríklad rozhlasové a televízne reklamy s odkazom na našu stránku www.cetelem.sk.

Ako aj priamo u našich obchodných partnerov, formou letákov alebo linku na ich stránkach.

Klientom, ktorí nám dali svoj súhlas, zasielame ponuky e-mailom alebo prostredníctvom SMS.

Komunikáciu vždy začnite prostredníctvom oficiálnej stránky www.cetelem.sk 

Ak ste nezačali komunikáciu vy, neodpovedajte na správy a zablokujte odosielateľa.

V žiadnom prípade neposielajte žiadne peniaze vopred!

Najskôr podpíšeme zmluvy a oznámime vám ako budete splácať. Potom môžete nakúpiť alebo vám pošleme peniaze na účet. Až potom nám pošlete prvú splátku. Súčasťou splátky je nie len splátka požičaných peňazí, ale aj úroky a poplatky. 

Karta v ohrození

Podvodníci sa snažia vylákať nielen vaše osobné údaje, ale hlavne údaje o vašich platobných kartách či prístupy k účtom (časť: Podvodný e-mail).

Nepoužívajte vašu kreditnú kartu na neoverených stránkach a internetových obchodoch.

Neposkytujte číslo karty, dátum expirácie, CVV kód, PIN kód alebo ePIN iným osobám.

Neukladajte si PIN priamo pri kreditnej karte.

Pre potvrdzovanie platieb na internete používajte mobilnú aplikáciu Cetelem, viac TU.

Čo ak zistím, že niekto zneužil moju kreditnú kartu? 

Ihneď svoju kartu zablokujte, aby nedochádzalo k ďalšiemu zneužitiu. Zavolajte nám na tel. číslo 0850 111 212. Zo zahraničia volajte +421 2 5934 27 73.

Nikdy od vás nebudeme žiadať:

  • aby ste sa niekam prihlasovali
  • odblokovali si svoju kartu na pripojenom linku
  • alebo nám poskytli citlivé údaje z kreditnej karty

Viac o blokovaní karty nájdete TU.

 

Podvodný e-mail

Dostali ste e-mail, ktorý naliehavo žiada rýchlu reakciu, napríklad z dôvodu prezradenia prihlasovacieho hesla do vašej klientskej zóny a ponúka vám kliknutie na link?

Zvýšte svoju obozretnosť!

Na prvý pohľad sa síce môže zdať, že ide o oficiálny bankový e-mail, ale:

E-mail je odoslaný z neznámej, často zahraničnej domény.

Má nepresný text, neslovensky znejúce alebo nezrozumiteľné formulácie viet.

Ponúka odkazy, ktoré Vás presmerujú na neznáme stránky.

Vytvára pocit naliehavosti a ohrozenia. 

Ak budeme mať podozrenie na prezradenie vášho hesla, deaktivujeme vám prístup do klientskej zóny a pošleme vám informáciu o zablokovaní vašej klientskej zóny. Požiadame vás, aby ste nám zavolali na telefónne číslo 0850 111 212 alebo nám napísali cez formulár na stránke www.cetelem.sk/kontakty.

Nikdy vo vás nebudeme vyvolávať pocit naliehavosti – veď prístup sme už zablokovali. A je len na vás, kedy si vytvoríte nové bezpečné prihlasovacie heslo.  

Všetku komunikáciu vám zasielame z e-mailu zaslaného z domény @cetelem.sk.

Neklikajte na link z e-mailu - do klientskej zóny sa vždy prihlasujte tak, že napíšte do prehliadača stránku www.cetelem.sk a z nej sa prihláste.

 

Poistenie
Poistenie pre prípad krádeže tovaru a home assistance
Aké doklady je potrebné doložiť poisťovni v prípade havarijnej situácie, zablokovania dverí do domácnosti alebo ak sa pokazí domáci spotrebič?

V prípade poistnej udalosti je potrebné doložiť kópiu faktúry vystavenej zmluvným dodávateľom za služby a práce vykonané v súvislosti s odstraňovaním havarijnej situácie, odblokovaním zablokovaných dverí resp. opravou domáceho spotrebiča (na základe objednávky administrátora). V prípade opravy domáceho spotrebiča je potrebné doložiť aj doklad potvrdzujúci kúpu a dĺžku záruky (záručný list).Všetky potrebné informácie získate aj u administrátora na telefónne číslo +421 2 2051 6751.

 

Bude poisťovňa plniť aj v prípade vreckovej krádeže tovaru kúpeného na splátky (napr. mobilný telefón)?

Nie, poistená je len krádež vlámaním (vylámanie, poškodenie alebo zničenie  uzatváracích zariadení), alebo lúpežou (pod hrozbou násilia). Vrecková krádež (bez použitia násilia alebo prekonania prekážky) nie je krytá poistením.

 

 

Bude poisťovňa plniť ak poistenému ukradnú tovar v zahraničí?

Áno, avšak územná platnosť poistenia krádeže je obmedzená iba na európske štáty.

Čo je potrebné urobiť v prípade havarijnej situácie, zablokovania dverí do domácnosti alebo ak sa pokazí domáci spotrebič?

Nahlásiť poistnú udalosť administrátorovi na telefónne číslo +421 2 2051 6751. Na tomto telefónnom čísle poskytnú kontakt na zmluvného remeselníka a opravára a poskytnú ďalšie pokyny a to nepretržite 24 hodín denne.

 

Čo je potrebné urobiť v prípade krádeže poisteného tovaru?

Nahlásiť krádež tovaru polícii. Nahlásiť poistnú udalosť poisťovni Cardif na telefónnom čísle 02/5824 0011 (hlasová voľba č. 1). Vyplniť tlačivo „Oznámenie poistnej udalosti“ a zaslať na adresu poisťovne spolu s požadovanými dokladmi (doklad o kúpe tovaru napr. účtenka z registračnej pokladne, kópia úverovej zmluvy, na základe ktorej bol poskytnutý úver, kópia policajného dokladu o oznámení krádeže tovaru).

 

 

Čo je preplatené poisťovňou v prípade havarijnej situácie v domácnosti? Bude poisťovňa plniť aj v prípade, že havarijná situácia vznikla v dôsledku živelnej pohromy ( úder blesku, zemetrasenie, záplava....)

Poisťovňa preplatí náklady na  príjazd/odjazd odborníka, ktorý zamedzí ďalším únikom napr. plynu, vody v tejto havarijnej situácii, náklady na drobný použitý materiál  (nie náhradné súčiastky) a náklady na 1 hodinu práce odborníka, maximálne 200€ na jednu poistnú udalosť.

Ak je domácnosť dočasne neobývateľná, poisťovňa preplatí aj náklady na prepravu členov domácnosti do miesta náhradného ubytovania (nie však  náklady spojené s ubytovaním), max do 200€, a prípadne aj náklady na zabezpečenie ochrany domácnosti na 48 hodín (max do 200€).

Poisťovňa nerieši za akých okolností táto havarijná situácia nastala, čiže ak havarijná situácia v domácnosti vznikla v dôsledku živelnej pohromy, budú vyššie uvedené náklady preplatené.

 

Čo je preplatené poisťovňou v prípade zablokovania dverí do domácnosti resp. v prípade opravy domácich spotrebičov?

Náklady spojené s príjazdom a odjazdom remeselníka/opravára, ktorý dvere odblokuje resp. opraví domáci spotrebič, náklady na 1 hodinu ním vykonanej práce a náklady na drobný použitý materiál (max do 200€ pri odblokovaní zablokovaných dverí a max do 165€ pri oprave domáceho spotrebiča). 

 

Čo je to Home assistance?

Poistenie nákladov spojených s nasledovnými situáciami:

  • Havarijnou situáciou v domácnosti
  • Opravou domácich spotrebičov /nesmie sa už vzťahovať záruka poskytnutá predajcom a zároveň od kúpy spotrebiča neuplynulo viac ako 5 rokov/
  • Odblokovaním zablokovaných dverí do domácnosti
  • Telefonická služba Cardif poradca, ktorá zahŕňa  telefonické vyhľadávanie remeselníka a telefonickú právnu asistenciu
Čo sa rozumie havarijnou situáciou v domácnosti v rámci Home assistance?

Havária vodovodného a kanalizačného potrubia, havária alebo únik plynu, porucha elektroinštalácie, havária vykurovacích telies a komínových systémov v domácnosti.

Ktorý tovar je krytý pre prípad krádeže?

Poistenie kryje krádež tovaru, ktorý bol zakúpený na splátky a je poistený súborom poistenia Istota alebo Istota plus.

V prípade, že tovar ukradnú dieťaťu , alebo manželke poisteného, bude poisťovňa plniť?

Áno poisťovňa bude plniť, keďže tovar užíva osoba so súhlasom poisteného.

 

 

Poistenie schopnosti splácať úver
Ako postupovať v prípade poistnej udalosti?

V prípade vzniku poistnej udalosti kontaktujte call centrum spoločnosti BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE SA, pobočka zahraničnej banky na tel. čísle 0850 11 12 12 v pracovných dňoch od 8,00 do 18,00.

Aký je mesačný poplatok za poistenie a ako sa zmení výška mojej splátky, ak si rozšírim poistenie na kreditnej karte?

Mesačný poplatok závisí od výšky mesačnej sadzby poistenia. Mesačné sadzba poistenia je súčasťou vašej mesačnej splátky a preto vaša mesačná splátka ostane nezmenená aj po rozšírení poistenia.

Ako dlho bude poisťovňa za mňa hradiť mesačné úverové splátky v prípade, že prídem o zamestnanie?

Poisťovňa poskytuje poistné plnenie v prípade straty zamestnania maximálne na obdobie 12 mesiacov.

Ako dlho poskytuje poisťovňa poistné plnenie v prípade dlhodobej PN?

Poisťovňa poskytuje poistné plnenie v prípade dlhodobej PN maximálne na obdobie 12 mesiacov.

Čo v prípade že som uznaný ako invalid?

V prípade, že vám bude uznaná plná alebo trvalá invalidita, poisťovňa za vás uhradí celý zostatok úveru.

Kedy zaniká poistenie?

Poistenie zaniká posledným dňom kalendárneho roka, v ktorom klient dovŕši vek 65 rokov (resp. 70 rokov v prípade Súboru poistenia Senior), odstúpením klienta od poistnej zmluvy a z ďalších dôvodov uvedených vo Všeobecných poistných podmienkach.

Od kedy po nahlásení poistenej udalosti môžem prestať hradiť úverové splátky?

Mesačné splátky je potrebné hradiť do tej doby, pokiaľ nebude známa informácia z poisťovne o tom, že preberá záväzky klienta.

Môže klient, ktorý je zamestnaný na dobu určitú pristúpiť k poisteniu, ktoré kryje aj stratu zamestnania?

Áno. Poisťovňa skúma údaje o pracovnom pomere až v okamihu vzniku poistnej udalosti (t.j. straty zamestnania), kedy klient musí spĺňať podmienky: trvanie pracovného pomeru nepretržite predchádzajúcich 12 mesiacov, poistený nesmie byť v skúšobnej ani výpovednej lehote, pracovný pomer musí byť uzavretý na dobu neurčitú a ďalšie podmienky uvedené vo Všeobecných poistných podmienkach.

Môže mať starobný alebo invalidný dôchodca poistený úver?

Starobný dôchodca môže pristúpiť iba k balíku poistenia Senior. Invalidný dôchodca nemôže pristúpiť k poisteniu.

Vzťahuje sa poistné krytie straty zamestnania aj pre prípad, že výpoveď dá klient alebo sa na výpovedi dohodne so zamestnávateľom?

Na prípady kedy klient dá výpoveď z vlastnej vôle alebo sa na výpovedi dohodne so zamestnávateľom, sa poistenie nevzťahuje.

Formuláre pre oznámenie poistenej udalosti

Formuláre pre oznámenie poistnej udalosti:

Cestovné poistenie - Európa
Vzťahuje sa cestovné poistenie aj na prevoz telesných pozostatkov poisteného zo zahraničia?

Poistné plnenie v prípade smrti (v dôsledku úrazu) poisteného predstavuje sumu 15 000€, poistné plnenie nie je vyplácané osobitne na prevoz telesných pozostatkov.

V prípade rodinného cestovného poistenia môžeme cestovať napr. ja a môj rodinný príslušník aj osobitné každý sám, alebo musíme cestovať vždy spolu aby sa poistenie vzťahovalo aj na mojich rodinných príslušníkov?

Podmienkou toho aby sa poistenie vzťahovalo aj na rodinného príslušníka je, že rodinný príslušník sa zúčastňuje cesty spoločne s poisteným.

Kto každý môže byť poistený v rámci rodinného cestovného poistenia?

Klient a jeho rodinný príslušníci, ktorými sú rodičia, deti, súrodenci, manžel, manželka, druh alebo družka poisteného žijúci s poisteným v spoločnej domácnosti, ak majú trvalý pobyt na území toho istého štátu ako poistený.

Platí cestovné poistenie aj na území SR?

Cestovné poistenie platí na území celej Európy, s výnimkou Slovenskej republiky, krajiny trvalého pobytu poisteného, krajiny ktorej je poistený štátnym občanom alebo krajiny, v ktorej je poistený účastníkom verejného zdravotného poistenia.

Čo mám urobiť, ak sa chcem pripoistiť?

Kontaktujte naše call centrum na tel. čísle 0850 11 12 12 v pracovných dňoch od 8,00 do 18,00 alebo vyplňte krátky formulár a spätne vás budeme kontaktovať.

Od akej doby po vyjadrení súhlasu s poistením som poistený?

Poistenie vám platí odo dňa nasledujúceho po dni, v ktorom ste vyjadrili súhlas s poistením.

Dokedy mi prídu všetky dokumenty k poisteniu?

Všetky podklady k uzatvorenému poisteniu spolu s asistenčnou kartou vám pošle Poisťovna Cardif do 1 mesiaca od uzavretia poistenia. V prípade záujmu vám súčasne s uzatvorením poistenia pošleme sms s číslom asistenčnej spoločnosti.

Na koho sa mám obrátiť v prípade vzniku poistnej udalosti?

Poistnú udalosť nahláste bez zbytočného odkladu asistenčnej spoločnosti.

Poistenie vecí osobnej potreby
Aké poistné riziká kryje poistenie Asistent?

Ide napr. odcudzenie kľúčov, stratu alebo odcudzenie dokladov, odcudzenie peňaženky,  tašky alebo mobilného telefónu atď. Kompletný zoznam poistných krytí nájdete vo Všeobecných poistných podmienkach a Rámcovej zmluve o poistení kliknutím na Dokumenty k poisteniu.

Od akej doby po vyjadrení súhlasu s poistením som poistený?

Poistenie vám platí odo dňa nasledujúceho po dni, v ktorom ste vyjadrili súhlas s poistením.

Dokedy mi prídu všetky dokumenty k poisteniu?

Všetky podklady k uzatvorenému poisteniu spolu s asistenčnou kartou vám pošle Poisťovňa Cardif do 1 mesiaca od uzavretia poistenia. V prípade záujmu vám súčasne s uzatvorením poistenia pošleme sms s číslom asistenčnej spoločnosti.

Na koho sa mám obrátiť v prípade vzniku poistnej udalosti?

Poistnú udalosť nahláste bez zbytočného odkladu asistenčnej spoločnosti na tel. čísle +421 258 24 00 86.

Doplnkové zdravotné poistenie - Druhá pomoc & Druhá pomoc+
Môžem využiť asistenčné služby 24 hodín denne ? Alebo je tam nejaké časové obmedzenie ?

Asistenčné služby sú dostupné 24 hodín denne.

Musím o asistenčnú službu požiadať do 14 dní od ukončenia hospitalizácie?

Áno, asistenčné služby nadväzujú na skončenie hospitalizácie. Ide o pomoc v domácnosti a pod. Preto je limit 14 dní, po ktorých sa predpokladá, že klient začne byť sebestačný.

Na koho sa môžem obrátiť v prípade vzniku poistnej udalosti?

Poistnú udalosť nahláste bez zbytočného odkladu.  Pre poistné udalosti poúrazová trvalá invalidita, úrazová hospitalizácia, úrazová rekonvalescencia, akútny chirurgický zákrok je potrebné nahlásiť poistnú udalosť na telefónom čísle: +421 2 5824 0011
Pre požiadavky na poskytnutie zdravotnej asistencie je potrebné nahlásiť na tel. čísle +421 2 2051 6751

Od akej doby po vyjadrení súhlasu s poistením som poistený?

Poistenie vám platí odo nultej hodiny dňa nasledujúceho po dni, v ktorom ste vyjadrili súhlas s poistením.

Kreditná karta
Ako získam Kreditnú kartu?
Ako si môžem chrániť kreditnú kartu pred zneužitím?

Všetky informácie týkajúce sa ochrany kreditnej karty pred zneužitím vám budú doručené spolu s kreditnou kartou. Ak budete mať akékoľvek doplňujúce otázky, kontaktujte náš Klientský servis na telefónnom čísle 0850 111 212.

Aké druhy poplatkov sú spojené s kreditnou kartou?

Kompletný sadzobník poplatkov nájdete v Dokumentoch na stiahnutie

Slovník pojmov
Aktuálny úverový rámec

Objem finančných prostriedkov, ktoré má klient aktuálne k dispozícii pre čerpanie revolvingového úveru. Je to úverový rámec znížený o čiastku už uskutočnených čerpaní. Disponibilný zostatok sa každou mesačnou aj mimoriadnou splátkou zväčšuje.

Maximálny úverový rámec

Je to maximálna čiastka, ktorú môžete čerpať z vašej kreditnej karty. Ak je vyšší, ako aktuálny úverový rámec, tak je to vaša rezerva, ktorú môžete okamžite využiť použitím karty. 

Aktuálna disponibilná čiastka

Suma, ktorú máte aktuálne k dispozícii na vašej kreditnej karte.

Čo je to FATCA?
Čo pre mňa znamená FATCA, ak nie som daňový rezident USA?

Na väčšinu klientov nemá FATCA žiaden vplyv. V prípade že z nejakého dôvodu bude otvorená otázka vášho FATCA statusu, je banka oprávnená požiadať Vás o spoluprácu.

Čo to je FATCA?

USA z dôvodu zabránenia daňovým únikom daňových rezidentov USA a zlepšenia výberu daní pripravili systém, ktorý pozostáva zo získavania informácií o potenciálnych daňovníkoch USA, z vytvorenia celosvetovej siete spolupracujúcich subjektov a z vykonávania sankčných zrážok z vybraných transakcií na základe pravidiel upravených v zákone USA, tzv. FATCA.  

Na základe FATCA budú finančné inštitúcie z celého sveta povinné spolupracovať s daňovou správou USA (The Internal Revenue Service, ďalej aj „IRS“) pri poskytovaní údajov týkajúcich sa subjektov, ktoré spĺňajú podmienky zadefinované vo FATCA. Ak by finančné inštitúcie neplnili požiadavky vyplývajúce z FATCA, budú ich obchody v USA postihnuté 30 % zrážkovou daňou. Obdobná 30 % daň im bude zrážaná aj z transakcií prichádzajúcich od takých finančných inštitúcií, ktoré spĺňajú stanovené podmienky FATCA a budú spolupracovať s IRS. V tejto súvislosti BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE SA, pobočka zahraničnej banky (ďalej „BNP PARIBAS“), ako finančná inštitúcia pôsobiaca v Slovenskej republike (ďalej „SR“), ktorá patrí medzi krajiny, ktoré dosiahli dohodu s USA v základných otázkach podpisu medzivládnej zmluvy (Model IGA 1) režimu FATCA, prispôsobila svoje procesy. Z podstaty medzivládnej zmluvy vyplýva, že BNP PARIBAS bude zisťovať a poskytovať údaje a informácie o rezidentoch USA pre daňové účely Finančnej správe SR.

Prečo bola FATCA prijatá?

Americký Kongres odhaduje, že americký rozpočet prichádza daňovými únikmi o 100 miliárd dolárov ročne. Primárnym cieľom FATCA tak je teda identifikovať Američanov, ktorí by mohli daňové úniky uskutočniť prostredníctvom finančných účtov v zahraničí, a oznámiť základné údaje o nich IRS.

Kto musí plniť povinnosti podľa FATCA?

FATCA primárne ukladá povinnosti zahraničným finančným inštitúciám. Úlohou zahraničných finančných inštitúcií je potom identifikovať americké osoby (fyzické a právnické osoby) a reportovať raz ročne vybrané informácie o ich finančných účtoch. Vo vybraných prípadoch aj strhávať 30 % z amerických príjmov.

Odkedy je legislatíva FATCA účinná?

FATCA je účinná od 1. júla 2014.

Aké kroky vykonala spoločnosť BNP PARIBAS na to, aby bola v súlade s režimom FATCA?

Spoločnosť BNP PARIBAS sa registrovala na stránke IRS a bolo jej pridelené registračné číslo, tzv. GIIN. Ďalej vykonala revíziu nových aj existujúcich klientov a identifikovala daňových rezidentov USA na účely FATCA. Následne si splnila svoju oznamovaciu povinnosť a ohlásila zistené informácie o takýchto subjektoch príslušnému orgánu Slovenskej republiky (Finančnému riaditeľstvu SR).

Ako mám vedieť, či sa ma FATCA týka?

FATCA bude mať vplyv na fyzické a právnické osoby, ktoré budú v zmysle princípov FATCA identifikované ako daňoví rezidenti USA. FATCA bude mať tiež dopad na niektoré typy podnikov s americkými vlastníkmi. Daňovým rezidentom USA sa rozumie napr.: 

  • občan USA, vrátane osoby narodenej v USA, pričom môže byť aj daňovým rezidentom v inej krajine (v prípade, že nestratil občianstvo USA),
  • osoba s bydliskom v USA, vrátane osôb vlastniacich USA zelenú kartu,
  • niektoré osoby, ktorých pobyt v USA prekročí určenú hranicu počtu dní v roku,
  • podnikateľské subjekty podliehajúce legislatíve USA.
Podlieham režimu FATCA len ak som občanom USA?

Nie. Režimu FATCA podlieha každý klient, u koho je identifikované niektoré z kritérií, ktoré ho kvalifikuje ako daňového rezidenta USA, a to najmä:  

  • občianstvo USA alebo trvalý pobyt - USA pas, zelená karta
  • USA adresa - Trvalý pobyt alebo korešpondenčná adresa
  • miesto narodenia v USA
  • doručovacia adresa u tretej osoby alebo v banke, ak je jedinou zaznamenanou adresou klienta
  • plná moc alebo udelenie oprávnenia na disponovanie s účtom osobe s USA adresou
  • trvalý príkaz k prevodu finančných prostriedkov na účet vedený v USA
  • USA telefónne číslo
  • pri podnikateľských subjektoch
Aký dopad na mňa bude mať FATCA ak som daňovým rezidentom USA?

Ak ste identifikovaný ako daňový rezident USA, budete vyzvaný k doplneniu ďalších informácií resp. podpísaniu relevantných dokumentov.

Čo sa stane ak odmietnem poskytnúť súčinnosť?

Ak klient odmietne poskytnúť informácie alebo neposkytne potrebnú súčinnosť, môže finančná inštitúcia vypovedať zmluvný vzťah s klientom, resp. môže IRS alebo Finančnej Správe SR poskytnúť finančnou inštitúciou evidované informácie. V krajnom prípade môže dôjsť k povinnosti vyrubiť zrážkovú daň na platby plynúce z USA.

Ako často budem musieť poskytnúť informácie na účely FATCA?

FATCA je kontinuálny proces. V zásade banka môže informácie potrebovať vtedy, ak v súvislosti s vedením účtu nastanú okolnosti, ktoré kvalifikujú klienta a jeho účet na režim podliehajúci FATCA.

Aké informácie poskytne BNP PARIBAS IRS, resp. Finančnej správe SR?

Druh informácií závisí od klasifikácie klienta. V zásade ide o informácie v rozsahu osobných údajov: meno, adresa, USA daňové identifikačné číslo. Ďalej ide o finančné údaje: číslo účtu, mena účtu, zostatok na účte.

Týka sa FATCA len podnikateľských subjektov z USA?

Nie. FATCA sa týka aj podnikateľských subjektov mimo USA. Ide napr. o prípady, kedy vo vlastníckej štruktúre neamerického podnikateľského subjektu vystupuje daňový rezident USA ovládajúci určitý obchodný podiel.

Ako môžem využívať Kreditnú kartu?
Ako si aktivujem kreditnú kartu?

Vašu kreditnú kartu si aktivujete prvým výberov v bankomate a zadaním PIN kódu, prvým nákupom u predajcu po vložení karty do terminálu a zadaním PIN kódu, prípadne telefonicky na 0850 11 12 12

Akým spôsobom môžem kreditnú kartu použiť?
  • Výber hotovosti v bankomatoch nielen na území SR, ale aj v zahraničí
  • Prevod finančných prostriedkov na vašu adresu
  • Prevod finančných prostriedkov na váš bankový účet
  • Platba v obchodoch prostredníctvom POS terminálu
  • Platba cez internet 
Ako zistím výšku sumy, ktorú mám k dispozícii?

Všetky informácie týkajúce sa vašej kreditnej karty, ako je disponibilná čiastka, dlžná čiastka, výška splátky, ako aj ďalšie informácie môžete zistiť po jednoduchom prihlásení vo vašej klientskej zóne, ktorá Vám je bezplatne k dispozícii 24 hodín denne.

Ako môžem využiť 55 dní bez úrokov?

Bezúročné obdobie sa uplatňuje iba na platby kartou na nákup tovaru a služieb u obchodníka a nevzťahuje sa na výber peňažných prostriedkov a na prevod peňažných prostriedkov na účet. Pre zachovanie výhody bezúročného obdobia je nevyhnutné celú dlžnú sumu platieb kartou uvedenú vo výpise z úverového účtu zaplatiť v lehote splatnosti na účet Banky.

Príklad: Ak zaplatíte nákup kreditnou kartou napr. 1.9. a túto sumu uhradíte najneskôr do 25.10., nebude vám účtovaný žiadny úrok.

Ako mám splácať Kreditnú kartu?
Akým spôsobom môžem kreditnú kartu splácať?

Bankový prevod

Úhradu uskutočníte zadaním jednorazového príkazu na úhradu z Vášho bankového účtu v prospech účtu spoločnosti BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE SA, pobočka zahraničnej banky.  Vzhľadom na to, že pripísanie úhrady bankovým prevodom prebieha  približne 3 pracovné dni, odporúčame úhradu zrealizovať s dostatočným predstihom tak, aby bola na našom bankovom účte pripísaná najneskôr 10. dňa v mesiaci. Vyhnete sa tým prípadným zmluvným sankciám.

Poštovým poukazom

Spôsob splácania poštovým poukazom typu "E", ktorý je súčasťou vášho pravidelného výpisu z kreditnej karty. Vzhľadom na to, že pripísanie Vašej úhrady poštovou zloženkou prebieha približne 7 pracovných dní, odporúčame úhradu zrealizovať s dostatočným predstihom tak, aby bola na našom bankovom účte pripísaná najneskôr 10. dňa v mesiaci. Vyhnete sa tým prípadným zmluvným sankciám.

Pri úhrade splátky je potrebné uvádzať správne zúčtovacie údaje.

Zúčtovacie údaje:

Číslo účtu na úhradu: SK0965000000000020185698
Variabilný symbol*: k dispozícii na úvodnom liste alebo telefonicky na 0850111212
Špecifický symbol: vaše rodné číslo – nie je potrebné uvádzať
Konštantný symbol: 0168 pre platbu prevodom

*Ak na príkaze na úhradu nie je miesto pre variabilný symbol, uvádzajte ho v "Referencii platiteľa", napríklad ak platíte zo zahraničného bankového účtu.

Môžem uhradiť vyššiu sumu ako je minimálna mesačná splátka?

Kedykoľvek môžete hradiť vyššiu sumu ako je minimálna mesačná splátka. Zvýšite si tak disponibilnú čiastku, ktorú máte okamžite k dispozícii na vašej kreditnej karte.

Môžem uhradiť dlžnú čiastku na kreditnej karte jednorázovo?

Kedykoľvek je možné splatiť celkovú dlžnú sumu na kreditnej karte jednorazovo bez akýchkoľvek poplatkov za predčasné splatenie.

Výpis z Kreditnej karty
Výpis zasielaný na emailovú adresu klienta

Bližšie informácie nájdete v časti Kreditná karta Trendy > Výpis zasielaný na emailovú adresu klienta

Akou formou zasielate výpisy ku kreditnej karte?

V papierovej forme - poštou

  • zasielame pravidelne mesačne na adresu klienta
  • platí sa poplatok v zmysle sadzobníka poplatkov
  • ak klient nemá záujem o papierový výpis, môže požiadať o zmenu zaslania výpisu na e-výpis

V elektronickej forme - e-výpis v klientskej zóne

  • výpis si bezplatne stiahnete v klientskej zóne
  • odporúčame využiť emailovú notifikáciu, ktorá bude informovať klienta pravidelne mesačne o e-výpise a aktuálnych zúčtovacích údajoch
Ako si môžem nastaviť notifikáciu o vystavení výpisu?

Po prihlásení do Klientskej zóny v časti Notifikácie si zadáte e-mailovú adresu, na ktorú Vám bude chodiť notifikačný e-mail spolu so zúčtovacími údajmi.

Ak som stratil výpis ku kreditnej karte, dá sa zaslať kópia výpisu?

O zaslanie kópie papierového výpisu môžete zažiadať telefonicky alebo e-mailom. Výšku poplatku za zaslanie kópie vypisu nájdete v aktuálnom Sadzobníku poplatkov. Pre rýchlejší a jednoduchší prístup k výpisu vám odporúčame prihlasiť sa do klientskej zóny, kde máte k dispozícii históriu vaších výpisov, ako aj ďalšie informácie o vašej kreditnej karte.

Obnova Kreditnej karty
Aká je platnosť karty?

Platnosť karty je 3 roky od jej vydania, dátum expirácie je uvedený priamo na kreditnej karte.

Stratil som kreditnú kartu, ako môžem získať novú?

Zašlite nám žiadosť o vydanie novej karty jedným z uvedených spôsobov:

V žiadosti, prosím, uveďte Vaše meno a priezvisko, adresu a rodné číslo.

Keď nebudem používať kreditnú kartu, budem za ňu platiť?

Pokiaľ kreditnú kartu nevyužívate, neplatíte za ňu žiadne poplatky (ročný ani mesačný poplatok). Kedykoľvek tak môžete kreditnú kartu použiť či už na výber hotovosti, na nákup vo vami vybranom obchode alebo na nákup cez internet.

Bezpečnosť a platba na internete
Ako zistím či je obchodník zabezpečený 3D Secure?

Stránka bude začínať https: a bude obsahovať logo Mastercard ID Check.

Aký mám limit pre platby na internete?

Limit na vašej karte Cetelem pre platby na internete je do výšky vášho aktuálneho zostatku. Váš zostatok si pozriete on-line v klientskej zóne na www.cetelem.sk/zona alebo vám ho radi poskytnú zamestnanci klientskeho servisu na tel. čísle 0850 11 12 12 voľba č. 2.

Akým spôsobom môžem potvrdzovať platby na internete?
  1. U obchodníkov mimo Európsku Úniu, alebo v EU ale bez protokolu 3DS môžu nastať prípady, kedy nebudete musieť potvrdzovať váš internetový nákup
  2. U obchodníkov v EU s protokolom 3DS budete svoje platby potvrdzovať zvoleným spôsobom overovania:
    1. SMS kódom, alebo
    2. Biometriou cez mobilnú aplikáciu Cetelem
  3. Platby klientskej zóne potvrdzujete jednorazovým SMS kódom a heslom.
Internetovú platbu nie je možné zrealizovať

V prípade, ak nie je možné overiť a zrealizovať internetový nákup, kontaktujte náš klientsky servis na tel. čísle 0850 11 12 12, voľba č. 2.

Jednorazový SMS kód alebo SMS OTP

Jednorazový SMS kód vám bude zaslaný formou bezplatnej SMS správy, poslanej na mobilné číslo registrované k vašej kreditnej karte Cetelem. SMS kód je pri každej platbe jedinečný a má obmedzený platnosť. Tento SMS kód sa niekedy uvádza aj pod názvom SMS OTP (One Time Password).

Nemám správne číslo / nemám zadané číslo ku karte

V prípade, ak nemáte zadané správne, alebo žiadne telefónnečíslo k vašej karte Cetelem, je potrebné ho doplniť / zmeniť. To je možné vykonať:

  1. Osobne na pobočke
  2. Elektronicky na www.cetelem.sk/zona a zaktualizovať Osobné údaje – zmena mobilného čísla
  3. Telefonicky na 0850 11 12 12, voľba č. 2
Neprišiel mi SMS kód

Skontrolujte, či obchodník podporuje 3D Secure. Ak nie je obchodník 3DS, nie je potrebné potvrdiť platbu SMS kódom. Ak je obchodník 3DS, skontrolujte na potvrdzovacej obrazovke telefónne číslo, na ktoré vám bola SMS zaslaná. Doručovanie SMS môže trvať niekoľko sekúnd.

Ak telefónne číslo na potvrdzovacej obrazovke nie je správne, môžete si požiadať o zmenu telefónneho čísla na cez Klientsku zónu alebo telefonicky cez klientsky servis na tel. čísle 0850 11 12 12, voľba č. 2. alebo osobne na pobočke.

V prípade, ak vám neprišiel SMS kód, a na potvrdzovacej stránke je uvedené správne mobilné číslo, máte na stránke k platbe možnosť požiadať o opätovné poslanie SMS kódu. V prípade, ak vám kód nepríde, obráťte sa na klientsky servis Cetelem pre overenie správnosti mobilného čísla, na tel. čísle 0850 11 12 12, voľba č. 2.

V prípade, ak platíte u 3DS obchodníka a nákup bol potvrdený bez použitia SMS alebo mobilnej aplikácie, môže sa jednať o výnimku u takzvaných nízkorizikových transakcií (s nízkou sumou na úhradu).

Nestihol som potvrdiť platbu, ako pokračovať?

V prípade, ak nestihnete v časovom limite 10 minút uhradiť svoj nákup na internete, budete musieť celý proces nákupu a úhrady zopakovať.

Odmietnutie používania 3DS

Potvrdzovanie platieb cez 3D Secure nie je možné odmietnuť a je povinné pre všetky kreditné karty Cetelem. Táto forma bezpečnosti je určená pre platby na internete a ochraňuje hlavne vás, nášho klienta, pred zneužitím jeho financií a minimalizuje riziko zneužitia karty.

Prišla mi SMS správa s kódom no internetový nákup som nerobil

V prípade, ak vám príde akákoľvek SMS správa ohľadne pohybu na vašej karte, alebo s potvrdzovacím kódom pre akciu, ktorú ste nevykonali, bezodkladne požiadajte telefonicky o zablokovanie karty na telefónnom čísle: +421 259 342 773. (voľba blokácia karty)

Údaje o platbe nie sú správne, ako postupovať?

V prípade, ak údaje na obrazovke k platbe nie sú správne (výška transakcie, mena, názov obchodníka), nepotvrdzujte svoj nákup a obráťte sa na obchodníka u ktorého nakupujete.

Vznikajú nejaké poplatky za SMS alebo potvrdzovanie mobilnou aplikáciou?

Za platby kartou na internete nie sú účtované klientovi žiadne poplatky. SMS s jednorazovým kódom nie je spoplatnená a ani používanie mobilnej aplikácie nie je spoplatnené.

Zadal som nesprávny bezpečnostný kód

Ak zadáte 3-krát za sebou nesprávny SMS kód, služba 3DS bude pre vás dočasne zablokovaná a to do konca daného dňa. Táto blokácia neovplyvňuje a nelimituje ostatné používanie karty (platby u obchodníkov na termináloch, výber z bankomatu alebo používanie klientskej zóny).

Ako nakupovať na internete s 3D Secure?

3DS slúži pre bezpečnejšie nakupovanie na internete. 3D Secure sa používa u obchodníkov, ktorí podporujú 3D Secure, alebo Mastercard ID Check. Overovanie nákupov na internete môže mať podobu: SMS správy s jednorazovým kódom, alebo mobilnou autorizáciou v mobilnej aplikácii Cetelem.

  1. Pri potvrdzovaní nákupu si ako formu platby vyberte platbu kartou (Mastercard)
  2. Po potvrdení nákupného košíka si skontrolujte, či sa vám okno s informáciami o platbe otvorilo na samostatnej podstránke a obsahuje https:
  3. Do platobnej brány zadajte údaje z vašej karty a odošlite:
    1. Číslo karty
    2. Platnosť karty (MM/YY – mesiac a rok, napr. 05/20, alebo MM/YYYY – mesiac a celý rok 05/2020)
    3. CVC kód – bezpečnostný kód zo zadnej strany karty
  4. Platbu potvrďte cez:
    1. Jednorazový SMS kód zaslaný bezplatne na mobilné číslo, alebo
    2. Push notifikáciou a biometriou prostredníctvom mobilnej aplikácie Cetelem
  5. Vyplnením SMS kódu alebo potvrdením platby biometriou bude nákup na stránkach obchodníka automaticky uhradený.

Platby u obchodníkov, ktorí nepodporujú 3D Secure platby, ostávajú bez potvrdzovania iba zadaním údajov z kreditnej karty.

Môžem požiadať o odpoistenie/pripoistenie úveru?

Je možné požiadať o odpoistenie/pripoistenie kreditnej karty do 180 dní od uzavretia zmluvy.

Akým spôsobom môžem požiadať o odpoistenie/pripoistenie úveru?

Na základe Vašej požiadavky podanej osobne, písomne alebo telefonicky Vám pracovníci zašlú potrebné formuláre, ktoré Vám odporúčame vyplniť a obratom odoslať na našu adresu.

Platba u obchodníka, výber z bankomatu, PIN kód
PIN kód

PIN kód zasielame spolu s novou kartou a slúži na potvrdzovanie transakcií na POS terminále obchodníka alebo výberu hotovosti z bankomatu.

Stratil som PIN kód, ako môžem požiadať o nový?

O nový PIN kód je možné požiadať:

Do žiadosti prosím uveďte Vaše meno a priezvisko, adresu, číslo karty a dôvod obnovy PIN kódu. Výšku poplaktu za znovuvydanie PIN kódu nájdete v aktuálnom Sadzobníku poplatkov.

Platba v inej mene ako EUR, jej konverzia a referenčný kurz ECB

Aký kurz sa použije na prepočítanie mojej transakcie v inej mene ako euro?

Cetelem pracuje a účtuje iba v EUR, neposkytuje zmenárenské služby a nevyhlasuje vlastný kurzový lístok.

Pre transakcie vykonané v inej mene ako euro sa používa aktuálne platný kurzový lístok spoločnosti mastercard*, ktorý nájdete na adrese: https://www.mastercard.us/en-us/personal/get-support/convert-currency.html  

*Obchodné podmienky, bod 4.2. Platobné operácie budú vykonávané v mene EUR. Pri platobnej operácii z úveru poskytnutého klientovi formou ÚR prostredníctvom karty v mene inej ako EUR je za konverzný kurz považovaný kurz spoločnosti mastercard k tejto mene platný v deň autorizácie platobnej operácie, ak nie je stanovené inak.    

Kedy sa používa referenčný kurz ECB?

Referenčný kurz ECB sa nepoužíva pri komerčnej konverzii mien. Slúži na porovnanie rôznych finančných služieb (výber ATM, platba POS, zmenáreň), pri ktorých dochádza k menovej konverzii, pri zohľadnení kurzového lístka a poplatkov poskytovateľa, poskytovanými rôznymi subjektmi na trhu (banka, zmenáreň, obchodník).  

Platba alebo výber z bankomatu v inej mene ako EUR, s ponukou na zaúčtovanie v EUR

Keď platím v zahraničí, kedy a ako sa prepočíta zahraničná mena do eura?

Konverzia domácej meny do eura môže byť vykonaná v dvoch rôznych chvíľach. Keď nakupujete kreditnou kartou od Cetelem v inej mene ako euro, konverziu do eura vykoná spoločnosť Mastercard podľa svojho aktuálneho kurzového lístka.  Sú však obchodníci, ako napríklad hotely, alebo letecké spoločnosti, ktoré ponúkajú vlastnú službu konverzie alebo zmenárenskú činnosť na základe svojho kurzového lístka. V tom prípade sa jedná sa o službu Dynamic Currency Conversion (DCC) poskytovanú obchodníkom alebo prevádzkovateľom bankomatu.

Je výhodné využiť DCC a platiť v EUR?

Vo všeobecnosti platí, že služba DCC patrí medzi drahšie možnosti. Kurz použitý obchodníkom je zvyčajne vyšší. Niektorí obchodníci uplatňujú aj zmenárenský poplatok. Jedná sa buď o percento zo sumy transakcie alebo fixný poplatok. Niekedy môže ísť aj o kombináciu týchto dvoch spôsobov výpočtu poplatku. 

Kedy je výhodné využiť DCC a platiť v EUR?

Existujú situácie, kedy chcete vedieť aká presná suma vám odíde z účtu. Využitím DCC, získate presnú sumu zahraničnej transakcie, ktorá vám odíde z účtu v Eurách, ešte pred jej uskutočnením.

Ako sa dozviem kurz a poplatky DCC obchodníka?

V súčasnej dobe obchodníci a prevádzkovatelia bankomatov pristupujú k zmene systémov, aby boli od 19. apríla 2021 schopní vám poskytnúť informáciu o požitom kurze a výške poplatkov, ešte pred odsúhlasením menovej konverzie. Je na vás či túto ponuku prijmete, a samozrejme máte právo ju odmietnuť.

Ak teda nezaplatím v eurách, akým kurzom sa prepočíta môj nákup alebo výber peňazí v zahraničí?

Všetky transakcie, ktoré urobíte v inej mene (napríklad: CZK, HUF, PLN), sú do eura prepočítané aktuálnym kurzom spoločnosti Mastercard. Aktuálny kurz spoločnosti Mastercard si môžete pozrieť na: https://www.mastercard.us/en-us/personal/get-support/convert-currency.html

Ak si vyberiem konverziu od Mastercard a nie obchodníkovu (DCC), platím nejaké poplatky za to, že som platil v HUF alebo vyberal v CZK a nie v EUR?

Mastercard momentálne neuplatňuje zmenárenský (výmenný) poplatok za konverziu.

Účtuje si Cetelem na tieto transakcie nejaký zmenárenský (výmenný) poplatok?

Ani naša banka si neúčtuje za tieto transakcie nejaký zmenárenský (výmenný) poplatok. Súčasne, nakoľko Cetelem nevykonáva konverziu nákupu do meny EUR, nemôže si ani účtovať takýto poplatok. *


* Výška poplatku za menovú konverziu pri platobných operáciách vykonaných prostredníctvom Kreditnej karty Cetelem v bankomatoch alebo u obchodníkov v rámci EÚ predstavuje 0,00 % prirážku k poslednému dostupnému referenčnému výmennému kurzu eura, ktorý oznámila Európska centrálna banka (ECB). Jedná sa o platobné operácie - výber hotovosti z bankomatu alebo platbu u obchodníka v domácej mene členského štátu EÚ, napríklad v Českých korunách.

Nákup na splátky
Ako mám splácať?
Kedy mám začať splácať úver?

Prvá splátka má splatnosť nasledujúci mesiac od nákupu tovaru. Odporúčame postupovať podľa informácií, ktoré zasielame v úvodnom liste po nákupe tovaru.

Aké údaje potrebujem na úhradu splátok?

Informácie, ktoré budete potrebovať  pre úhradu Vašich mesačných splátok Vám pošleme v úvodnom liste.

Úvodný list Vám doručíme na Vami uvedenú e-mailovú adresu, v prípade, že ste Váš nákup uskutočnili cez internetový obchod. V ostatných prípadoch Vám úvodný list pošleme na Vami zadanú korešpondenčnú adresu.  

Vzhľadom na to, že pripísanie Vašej úhrady poštovou zloženkou prebieha približne 7 pracovných dní a formou bankového prevodu približne 3 pracovné dni, odporúčame úhradu zrealizovať s dostatočným predstihom tak, aby bola na našom bankovom účte pripísaná najneskôr 15. dňa v mesiaci. Vyhnete sa tým prípadným zmluvným sankciám.

Pri úhrade splátky je potrebné uviesť správny variabilný symbol.

Zúčtovacie údaje:

Číslo účtu na úhradu: SK0965000000000020185698
Variabilný symbol*: k dispozícii na úvodnom liste alebo telefonicky na 0850111212
Špecifický symbol: vaše rodné číslo – nie je potrebné uvádzať
Konštantný symbol: 0168 pre platbu prevodom

*Ak na príkaze na úhradu nie je miesto pre variabilný symbol, uvádzajte ho v "Referencii platiteľa", napríklad ak platíte zo zahraničného bankového účtu.

Akým spôsobom môžem hradiť mesačné splátky?

Mesačné splátky môžete hradiť viacerými spôsobmi:

  • bankovým prevodom (trvalým, alebo jednorázovým),
  • poštovou poukážkou z papierového výpisu.
Môžem uhradiť vyššiu sumu ako je min. mesačná splátka?

Kedykoľvek môžete hradiť vyššiu sumu ako je minimálna mesačná splátka.

Pri úhrade vyššej sumy odporúčame využiť jednorazový bankový prevod alebo vyžiadať si na pošte čistú poštovú poukážku typu U, túto vyplniť a uhradiť. Splatnosť mesačnej splátky je vždy 15. dňa aktuálneho mesiaca.

Môžem si predplatiť mesačné splátky?

Áno, mesačné splátky si môžete predplatiť aj na niekoľko mesiacov vopred.

Je možné požiadať o zmenu dátumu splatnosti mesačnej splátky?

Pre prípadnú zmenu odporúčame kontaktovať Klientský servis.

Ako evidujete deň úhrady splátky?

Podľa platných Všeobecných podmienok je dňom úhrady deň, kedy je mesačná splátka pripísaná na náš bankový účet najneskôr do 15. kalendárneho dňa v mesiaci.

Ako mám postupovať, keď mám uhradenú splátku a napriek tomu mi prišla upomienka?

Odporúčame Vám kontaktovať náš Klientský servis.

Môžem úver aj predčasne splatiť a za aký poplatok?

Splatenie úveru je jednoduché. Je len na vás, či sa rozhodnete úver splatiť čiastočne alebo naraz. Pri dlžnej sume nad 15 000 € je potrebné vyplniť a podpísať tlačivo „Žiadosť o predčasné splatenie spotrebiteľského úveru a vyhlásenie o pôvode finančných prostriedkov“. Žiadosť je umiestnená na našej stránke www.cetelem.sk/dokumenty-na-stiahnutie/#dokumenty-pozicka. Podpísané tlačivo je potrebné poslať na email: klientskyservis@cetelem.sk

V prípade akýchkoľvek otázok sa môžeť obrátiť na ktoréhokoľvek z našich operátorov na callcentre tel. č. 0850 11 12 12, ktorý vám poskytne informácie o presnej výške zostatku vášho úveru a ďalších krokoch.    

Úver možno kedykoľvek predčasne splatiť. Ak je zostatková suma istiny do 10 000 €, predčasné splatenie je bez poplatku. Pri zostatkovej sume istiny nad 10 000 €, podľa zákona o spotrebiteľských úveroch nesmú náklady na predčasné splatenie presiahnuť 1 % z predčasne splácanej sumy úveru, ak ide o predčasné splatenie v priebehu posledného roka pred konečnou splatnosťou, náklady na predčasné splatenie nesmú presiahnuť 0,5 % z predčasne splácanej sumy úveru.

Čo zahŕňa mesačná splátka, ktorú Vám uhradím?

Mesačná splátka sa skladá z:

  • istiny
  • úroku
  • poistenia úveru
Čo sa stane, ak na úver uhradím vyššiu sumu ako je celá dlžná čiastka?

Odporúčame Vám kontaktovať linku Klientský servis.

Zadal som zlý variabilný symbol pri úhrade mesačnej splátky. Ako mám ďalej postupovať?

Zašlite nám kópiu dokladu o úhrade s Vašimi údajmi a správnym variabilným symbolom e-mailom a na základe tohto dokladu bude Vaša platba dohľadaná a priradená k Vášmu úveru.

Môžem požiadať o odklad mesačnej splátky?

Ak chcete požiadať o odklad, odporúčame kontaktovať Klientský servis, kde Vám operátori vhodne poradia.

Mám záujem o nákup na splátky cez Cetelem
Kde môžem Nakupovať na splátky?

Nákup na splátky poskytujeme prostredníctvom kamenných predajní alebo internetových predajcov.

Aké podmienky musím spĺňať?
  • ste fyzická osoba, občan SR s trvalým pobytom na území SR,
  • máte vek od 18 do 75 rokov,
  • máte trvalý zdroj príjmov.
Aké doklady potrebujem?

Pri žiadosti o spotrebiteľský úver okrem občianskeho preukazu a druhého dokladu na overenie totožnosti potrebujete vždy 1. doklad na overenie príjmu:   

Zamestnanci: Ak je príjem klienta z územia SR a klient vyjadrí svoj súhlas s overením jeho údajov o príjme v databáze sociálnej poisťovne, nie je nutné od klienta žiadať doklad o príjme. Ak klient vyjadrí svoj nesúhlas s overením jeho údajov v databáze sociálnej poisťovne, je nutné predložiť jeden z dokladov: 

  • výplatná páska za posledné výplatné obdobie alebo
  • výpis z osobného účtu za posledný kalendárny mesiac, na ktorý je klientovi poukazovaná mzda alebo
  • originál potvrdenia o príjme od zamestnávateľa nie staršie ako 30 dní

Policajt, vojak, colník, pracovník väzenskej a justičnej stráže:

  • nakoľko Sociálna Poisťovňa nedisponuje informáciami o Vašom príjme, je nevyhnutné priložiť doklad o príjme (celý a kompletný Výpis z BÚ za posledné obdobie alebo Výplatnú pásku za posledné obdobie, alebo Potvrdenie o príjme od zamestnávateľa) priložiť k ostatným dokumentom.

Podnikateľ (SZČO):

  • kópiu daňového priznania za posledné zdaňovacie obdobie a originál potvrdenia o podaní daňového priznania za posledné zdaňovacie obdobie potvrdené daňovým úradom. Ako potvrdenie akceptujeme aj vetu o elektronicky podanom daňovom priznaní.

Konateľ / Spolumajiteľ firmy: 

  • ročné zúčtovanie preddavkov na daň za posledný ukončený kalendárny rok s pečiatkou zamestnávateľa, alebo potvrdenie o podaní daňového priznania typu A za posledné ukončené zdaňovacie obdobie potvrdené daňovým úradom

Dôchodcovia: Ak je dôchodok vyplácaný zo Sociálnej poisťovne SR a klient vyjadrí svoj súhlas s overením jeho údajov o príjme v databáze sociálnej poisťovne, nie je nutné od klienta žiadať doklad o príjme. Ak klient vyjadrí svoj nesúhlas s overením jeho údajov v databáze sociálnej poisťovne, je nutné predložiť jeden z dokladov:

  • potvrdenie o poberaní dôchodku (posledný výmer zaslaný klientovi Sociálnou poisťovňou) alebo
  • potvrdenie z pošty, alebo
  • výpis z osobného účtu za posledný kalendárny mesiac, kam je poukazovaný dôchodok.

Klient s trvalým pobytom na území SR zamestnaný  na území Schengenského priestoru

  • výpisy z osobného účtu za posledný kalendárny mesiac, kam je klientovi poukazovaná mzda a zároveň
  • výplatná páska za posledné výplatné obdobie alebo
  • pracovná zmluva, prípadne aj jej príloha, z ktorej vyplýva výška mzdy

Cudzinec

len ak má povolenie na pobyt/pobytový preukaz občana EÚ a len ak je zamestnaný v SR

  • výpisy z osobného účtu za posledný kalendárny mesiac, kam je klientovi poukazovaná mzda a zároveň
  • výplatná páska za posledné výplatné obdobie alebo
  • pracovná zmluva, prípadne aj jej príloha, z ktorej vyplýva výška mzdy

V prípade ak klient žiada o motoúver 

  • vodičský preukaz skupiny A a A1 V prípade, že sa jedna o ojazdený motocykel
  • kópia technického preukazu ojazdeného motocykla
  • doklad o pôvode motocykla (nie starší ako dátum schválenia žiadosti o úver)
Ako dlho trvá schválenie úveru?

V priebehu niekoľkých minút sa dozviete výsledok posúdenia, najneskôr však do 24 pracovných hodín.

Ak nakupujem cez internetového predajcu, komu mám zaslať podpísané zmluvy?

Všetky doklady zašlite predajcovi, u ktorého uskutočňujete nákup. Výnimkou sú predajcovia HEJ.SK, MALL.SK, SNOWBOARDZEZULA.SK, TURBADO.SK, SIJACE-STROJE-PATCHWORK.SK, SEDACKY-NABYTOK.SK, LACNE-PC.SK, BAZENYSHOP.SK, EXISPORT.SK, INSPORTLINE.SK, ISTORES.SK, ALZA.SK (len v prípade doručenia tovaru kuriérom alebo poštou)  - v tomto prípade zasielate Vami podpísané zmluvy do Cetelemu.

Aké formy Nákupu na splátky poskytujete?

Nakoľko sú ponuky rôzne, o variantoch Nákupu na splátky sa treba informovať u predajcu, u ktorého ste si vybrali tovar.

Nakupoval som cez Vás tovar na splátky a pokazil sa mi. Kde si mám uplatniť reklamáciu?

Je potrebné sa obrátiť na predajcu, u ktorého ste si tovar zakúpili.

Pôžička
Môžem úver aj predčasne splatiť a za aký poplatok?

Splatenie úveru je jednoduché. Je len na vás, či sa rozhodnete úver splatiť čiastočne alebo naraz. Pri dlžnej sume nad 15 000 € je potrebné vyplniť a podpísať tlačivo „Žiadosť o predčasné splatenie spotrebiteľského úveru a vyhlásenie o pôvode finančných prostriedkov“. Žiadosť je umiestnená na našej stránke www.cetelem.sk/dokumenty-na-stiahnutie/#dokumenty-pozicka. Podpísané tlačivo je potrebné poslať na email: klientskyservis@cetelem.sk

V prípade akýchkoľvek otázok sa môžeť obrátiť na ktoréhokoľvek z našich operátorov na callcentre tel. č. 0850 11 12 12, ktorý vám poskytne informácie o presnej výške zostatku vášho úveru a ďalších krokoch.    

Úver možno kedykoľvek predčasne splatiť. Ak je zostatková suma istiny do 10 000 €, predčasné splatenie je bez poplatku. Pri zostatkovej sume istiny nad 10 000 €, podľa zákona o spotrebiteľských úveroch nesmú náklady na predčasné splatenie presiahnuť 1 % z predčasne splácanej sumy úveru, ak ide o predčasné splatenie v priebehu posledného roka pred konečnou splatnosťou, náklady na predčasné splatenie nesmú presiahnuť 0,5 % z predčasne splácanej sumy úveru.

Ako môžem splácať Pôžičku Cetelem?

Trvalý príkaz

Pre splácanie Pôžičky Cetelem si nastavte trvalý platobný príkaz z Vášho bankového účtu. Trvalý platobný príkaz si nastavíte priamo vo Vašej banke v prospech účtu spoločnosti BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE SA, pobočka zahraničnej banky. 

Vzhľadom na to, že pripísanie platby bankovým prevodom prebieha približne 3 pracovné dni, odporúčame nastavenie dátumu trvalého príkazu vo Vašej banke tak, aby Vaša mesačná splátka bola pripísaná na náš účet najneskôr do 15. dňa kalendárneho mesiaca. Vyhnete sa tým prípadným zmluvným sankciám.

Pri úhrade splátky je potrebné uviesť správny variabilný symbol.

Zúčtovacie údaje:

Číslo účtu na úhradu: SK0965000000000020185698
Variabilný symbol*: k dispozícii na úvodnom liste alebo telefonicky na 0850111212
Špecifický symbol: vaše rodné číslo – nie je potrebné uvádzať
Konštantný symbol: 0168 pre platbu prevodom

*Ak na príkaze na úhradu nie je miesto pre variabilný symbol, uvádzajte ho v "Referencii platiteľa", napríklad ak platíte zo zahraničného bankového účtu.

Čo je to RPMN?

RPMN (Ročná percentuálna miera nákladov) je zákonom stanovená sadzba, ktorá predstavuje celkovú výšku nákladov spojených s pôžičkou (úroky, poplatky) za obdobie jedného roka. Sadzba je vyjadrená v percentách, ktoré klientovi umožňujú jednoduché porovnanie spotrebiteľských úverov a pôžičiek.

Čo ak nebudem môcť splácať pôžičku z dôvodu neočakávaných životných udalostí?

K Pôžičke Cetelem vám ponúkame možnosť  poistenia schopnosti splácať úver,  ktoré vám prináša istotu, že aj v neočakávaných životných situáciách budete môcť splácať úver.

Môžete si zvoliť jeden z troch ponúkaných súborov poistenia: základný, štandardný a rozšírený súbor poistenia, prípadne súbor poistenia Senior. Viac o poistení.  

Pracujem v zahraničí, môžem získať Pôžičku Cetelem?

BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE SA, pobočka zahraničnej banky akceptuje  žiadateľov o Pôžičku Cetelem s príjmom zo zahraničia, pokiaľ ide o príjem zo závislej činnosti. V súčasnosti neakceptujeme príjem z podnikania v zahraničí. 

Aké druhy poplatkov sú spojené s Pôžičkou Cetelem?

S Pôžičkou Cetelem sú spojené dva druhy základných poplatkov:

  • poplatok za uzavretie zmluvy: 0% zo sumy úveru
  • poplatok za mimoriadne splátky úveru: 0% zo sumy mimoriadnej splátky

Kompletný sadzobník poplatkov nájdete tu: Aktuálny sadzobník poplatkov

Čo je to FATCA?
Čo pre mňa znamená FATCA, ak nie som daňový rezident USA?

Na väčšinu klientov nemá FATCA žiaden vplyv. V prípade že z nejakého dôvodu bude otvorená otázka vášho FATCA statusu, je banka oprávnená požiadať Vás o spoluprácu.

Čo to je FATCA?

USA z dôvodu zabránenia daňovým únikom daňových rezidentov USA a zlepšenia výberu daní pripravili systém, ktorý pozostáva zo získavania informácií o potenciálnych daňovníkoch USA, z vytvorenia celosvetovej siete spolupracujúcich subjektov a z vykonávania sankčných zrážok z vybraných transakcií na základe pravidiel upravených v zákone USA, tzv. FATCA.  

Na základe FATCA budú finančné inštitúcie z celého sveta povinné spolupracovať s daňovou správou USA (The Internal Revenue Service, ďalej aj „IRS“) pri poskytovaní údajov týkajúcich sa subjektov, ktoré spĺňajú podmienky zadefinované vo FATCA. Ak by finančné inštitúcie neplnili požiadavky vyplývajúce z FATCA, budú ich obchody v USA postihnuté 30 % zrážkovou daňou. Obdobná 30 % daň im bude zrážaná aj z transakcií prichádzajúcich od takých finančných inštitúcií, ktoré spĺňajú stanovené podmienky FATCA a budú spolupracovať s IRS. V tejto súvislosti BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE SA, pobočka zahraničnej banky (ďalej „BNP PARIBAS“), ako finančná inštitúcia pôsobiaca v Slovenskej republike (ďalej „SR“), ktorá patrí medzi krajiny, ktoré dosiahli dohodu s USA v základných otázkach podpisu medzivládnej zmluvy (Model IGA 1) režimu FATCA, prispôsobila svoje procesy. Z podstaty medzivládnej zmluvy vyplýva, že BNP PARIBAS bude zisťovať a poskytovať údaje a informácie o rezidentoch USA pre daňové účely Finančnej správe SR.

Prečo bola FATCA prijatá?

Americký Kongres odhaduje, že americký rozpočet prichádza daňovými únikmi o 100 miliárd dolárov ročne. Primárnym cieľom FATCA tak je teda identifikovať Američanov, ktorí by mohli daňové úniky uskutočniť prostredníctvom finančných účtov v zahraničí, a oznámiť základné údaje o nich IRS.

Kto musí plniť povinnosti podľa FATCA?

FATCA primárne ukladá povinnosti zahraničným finančným inštitúciám. Úlohou zahraničných finančných inštitúcií je potom identifikovať americké osoby (fyzické a právnické osoby) a reportovať raz ročne vybrané informácie o ich finančných účtoch. Vo vybraných prípadoch aj strhávať 30 % z amerických príjmov.

Odkedy je legislatíva FATCA účinná?

FATCA je účinná od 1. júla 2014.

Aké kroky vykonala spoločnosť BNP PARIBAS na to, aby bola v súlade s režimom FATCA?

Spoločnosť BNP PARIBAS sa registrovala na stránke IRS a bolo jej pridelené registračné číslo, tzv. GIIN. Ďalej vykonala revíziu nových aj existujúcich klientov a identifikovala daňových rezidentov USA na účely FATCA. Následne si splnila svoju oznamovaciu povinnosť a ohlásila zistené informácie o takýchto subjektoch príslušnému orgánu Slovenskej republiky (Finančnému riaditeľstvu SR).

Ako mám vedieť, či sa ma FATCA týka?

FATCA bude mať vplyv na fyzické a právnické osoby, ktoré budú v zmysle princípov FATCA identifikované ako daňoví rezidenti USA. FATCA bude mať tiež dopad na niektoré typy podnikov s americkými vlastníkmi. Daňovým rezidentom USA sa rozumie napr.: 

  • občan USA, vrátane osoby narodenej v USA, pričom môže byť aj daňovým rezidentom v inej krajine (v prípade, že nestratil občianstvo USA),
  • osoba s bydliskom v USA, vrátane osôb vlastniacich USA zelenú kartu,
  • niektoré osoby, ktorých pobyt v USA prekročí určenú hranicu počtu dní v roku,
  • podnikateľské subjekty podliehajúce legislatíve USA.
Podlieham režimu FATCA len ak som občanom USA?

Nie. Režimu FATCA podlieha každý klient, u koho je identifikované niektoré z kritérií, ktoré ho kvalifikuje ako daňového rezidenta USA, a to najmä:  

  • občianstvo USA alebo trvalý pobyt - USA pas, zelená karta
  • USA adresa - Trvalý pobyt alebo korešpondenčná adresa
  • miesto narodenia v USA
  • doručovacia adresa u tretej osoby alebo v banke, ak je jedinou zaznamenanou adresou klienta
  • plná moc alebo udelenie oprávnenia na disponovanie s účtom osobe s USA adresou
  • trvalý príkaz k prevodu finančných prostriedkov na účet vedený v USA
  • USA telefónne číslo
  • pri podnikateľských subjektoch
Aký dopad na mňa bude mať FATCA ak som daňovým rezidentom USA?

Ak ste identifikovaný ako daňový rezident USA, budete vyzvaný k doplneniu ďalších informácií resp. podpísaniu relevantných dokumentov.

Čo sa stane ak odmietnem poskytnúť súčinnosť?

Ak klient odmietne poskytnúť informácie alebo neposkytne potrebnú súčinnosť, môže finančná inštitúcia vypovedať zmluvný vzťah s klientom, resp. môže IRS alebo Finančnej Správe SR poskytnúť finančnou inštitúciou evidované informácie. V krajnom prípade môže dôjsť k povinnosti vyrubiť zrážkovú daň na platby plynúce z USA.

Ako často budem musieť poskytnúť informácie na účely FATCA?

FATCA je kontinuálny proces. V zásade banka môže informácie potrebovať vtedy, ak v súvislosti s vedením účtu nastanú okolnosti, ktoré kvalifikujú klienta a jeho účet na režim podliehajúci FATCA.

Aké informácie poskytne BNP PARIBAS IRS, resp. Finančnej správe SR?

Druh informácií závisí od klasifikácie klienta. V zásade ide o informácie v rozsahu osobných údajov: meno, adresa, USA daňové identifikačné číslo. Ďalej ide o finančné údaje: číslo účtu, mena účtu, zostatok na účte.

Týka sa FATCA len podnikateľských subjektov z USA?

Nie. FATCA sa týka aj podnikateľských subjektov mimo USA. Ide napr. o prípady, kedy vo vlastníckej štruktúre neamerického podnikateľského subjektu vystupuje daňový rezident USA ovládajúci určitý obchodný podiel.

Čo je to Politicky exponovaná osoba?

Politicky exponovaná osoba

(1) Politicky exponovanou osobou sa na účely tohto zákona rozumie fyzická osoba, ktorej je alebo bola zverená významná verejná funkcia.

(2) Významnou verejnou funkciou je

a) hlava štátu, predseda vlády, podpredseda vlády, minister, vedúci ústredného orgánu štátnej správy, štátny tajomník alebo obdobný zástupca ministra,

b) poslanec zákonodarného zboru,

c) sudca najvyššieho súdu, sudca najvyššieho správneho súdu, sudca ústavného súdu alebo iných súdnych orgánov vyššieho stupňa, proti rozhodnutiu ktorých sa s výnimkou osobitných prípadov už nemožno odvolať, predseda Súdnej rady Slovenskej republiky, podpredseda Súdnej rady Slovenskej republiky, predseda Špecializovaného trestného súdu, podpredseda Špecializovaného trestného súdu, predseda krajského súdu, podpredseda krajského súdu, predseda okresného súdu alebo podpredseda okresného súdu,

d) člen dvora audítorov alebo rady centrálnej banky,

e) veľvyslanec, chargé daffaires,

f) vysoko postavený príslušník ozbrojených síl, ozbrojených zborov alebo ozbrojených bezpečnostných zborov,

g) člen riadiaceho orgánu, dozorného orgánu alebo kontrolného orgánu štátneho podniku alebo obchodnej spoločnosti patriacej do vlastníctva štátu,

h) generálny prokurátor, námestník generálneho prokurátora, špeciálny prokurátor, zástupca špeciálneho prokurátora, krajský prokurátor, námestník krajského prokurátora, okresný prokurátor alebo námestník okresného prokurátora,

i) osoba v inej obdobnej funkcii s celoštátnym významom alebo regionálnym významom alebo inej obdobnej funkcii vykonávanej v inštitúciách Európskej únie alebo v medzinárodných organizáciách,

j) člen štatutárneho orgánu politickej strany alebo politického hnutia

(3) Politicky exponovanou osobou sa na účely tohto zákona rozumie aj fyzická osoba, ktorou je

a) manžel, manželka alebo osoba, ktorá má podobné postavenie ako manžel alebo manželka osoby uvedenej v odseku 1,

b) dieťa, zať, nevesta osoby uvedenej v odseku 1 alebo osoba, ktorá má podobné postavenie ako zať alebo nevesta osoby uvedenej v odseku 1, alebo

c) rodič osoby uvedenej v odseku 1.

(4) Politicky exponovanou osobou sa na účely tohto zákona rozumie aj fyzická osoba, o ktorej je známe, že je konečným užívateľom výhod

a) rovnakého klienta alebo inak ovláda rovnakého klienta ako osoba uvedená v odseku 1 alebo podniká spolu s osobou uvedenou v odseku 1, alebo

b) klienta, ktorý bol zriadený v prospech osoby uvedenej v odseku 1.

Kto je Rezidentom EÚ?

Od 01.01.2016 je účinný zákon č. 359/2015 Z.z. o automatickej výmene informácií o finančných účtoch na účely správy daní. Tento zákon bol prijatý v dôsledku narastajúcich problémov spôsobených cezhraničnými daňovými podvodmi a daňovými únikmi. Automatická výmena informácií predstavuje významný nástroj boja proti daňovým únikom nielen v Slovenskej republike ale aj vo všetkých členských štátoch EÚ ako aj ďalších mimo EÚ, ktoré pristúpili, resp. pristúpia k Medzinárodnému Dohovoru.

Indícia, na základe ktorej možno identifikovať účet podliehajúci oznamovaniu, je zistenie, že klient nie je rezident Slovenskej republiky, a teda má/môže mať vzťah/príslušnosť k štátu Európskej únie, resp. zmluvnému štátu Dohovoru a jeho účet podlieha reportingu (ďalej len „ účet podliehajúci oznamovaniu“).

V zmysle pravidiel zákona existuje 7 základných indícií, na základe ktorých je možné identifikovať, či klient BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE SA je rezidentom členského štátu EÚ, resp. zmluvného štátu Dohovoru. Indície sú nasledovné:

a)      štátne občianstvo – klient nie je občanom SR,
b)      miesto narodenia – klient uvedie miesto narodenia v inom štáte ako SR,
c)       adresa trvalého pobytu – klient má adresu trvalého pobytu  v inom štáte ako SR,
d)      korešpondenčná adresa – klient má korešpondenčnú adresu v inom štáte ako SR,
e)      súčasne telefóne číslo – klient má uvedené zahraničné  telefóne číslo,
f)       trvalý príkaz na prevod finančných prostriedkov na účet vedený v zahraničí,
g)      plná moc alebo podpisové právo udelené osobou mimo územia SR,
h)      daňová rezidencia  - štát, v ktorom klient platí dane zo svojich celosvetových príjmov.

Daňové identifikačné číslo -  identifikačné číslo vydané v štáte rezidencie klienta podliehajúce oznamovaniu, ktoré slúži na daňové účely alebo je jeho ekvivalentom, ak daňové identifikačne číslo neexistuje . 

Postup pri identifikácií klienta:

1.  BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE SA je povinná s účinnosťou od 01.01.2016 vykonávať vo vzťahu ku klientom (zatiaľ len fyzickým osobám) základnú identifikáciu, ktorej podstata spočíva v zistení, či klient spĺňa niektorú z indícií pre určenie, či BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE SA vznikajú vo vzťahu k danému klientovi  ďalšie povinnosti.

2. BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE SA je povinná pri uzatváraní zmlúv vykonať identifikáciu klienta a to tak, že :

a)      zabezpečí podpísanie a vyjadrenie súhlasu/nesúhlasu v Osobnom dotazníku, či sa jedná o klienta rezidenta členského štátu EÚ, resp. zmluvného štátu Dohovoru,
b)      v prípade, ak v zmluve pristupuje aj spolužiadateľ, musí aj spolužiadateľ podpísať potrebné dokumenty a uviesť svoju daňovú rezidenciu,
c)       informuje klienta o povinnosti vyplniť všetky požadované údaje v Návrhu zmluvy,
d)      vynaloží maximálne úsilie za účelom získania  daňového identifikačného čísla klienta. Klient uvedie daňové identifikačné číslo v prípade, ak mu bolo pridelené. V prípade, ak klient nemá vedomosť o pridelení daňového identifikačného čísla, je povinný túto skutočnosť overiť a  v prípade jeho zistenia bezodkladne tento údaj písomne doručiť BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE SA. BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE SA  nemusí zisťovať daňové identifikačné číslo tých klientov, ktorí sú občanmi SR s trvalým pobytom na území SR a zároveň je SR štátom ich daňovej rezistencie. Zároveň je BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE SA povinná informovať klienta o jeho povinnostiach bezodkladne informovať BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE SA v prípade, ak nastane akákoľvek zmena.

3. Pokiaľ nebude  vyplnené a podpísané tlačivo „Osobný dotazník“  priložené k Návrhu zmluvy, nemôže BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE SA uzavrieť s klientom/žiadateľom žiadnu zmluvu.

4. V osobnom dotazníku klient vyjadruje súhlas/nesúhlas so spracúvaním jeho osobných údajov a bankového tajomstva na účely plnenia povinností BNP PARIBAS PERSONAL FINANCE SA v súvislosti s výmenou informácií pre účely správy daní, v prípade ak klient je rezidentom členského štátu EÚ alebo štátu, ktorý je zmluvnou stranou Dohovoru.

Zaujíma ma niečo viac

Spýtajte sa nás - Napíšte nám

Čo je to zamestnanecký program Benefito?

Benefito je benefitný zamestnanecký program pre firmy, ktoré chcú svojim zamestnancom poskytnúť zaujímavý benefit vo forme zvýhodnených bankových produktov. Pre viac informácií nás kontaktuje na e-mailovej adrese benefito@cetelem.sk.

Čo je to osoba s osobitným vzťahom k Banke?

Za osoby, ktoré majú osobitný vzťah k banke, sa na účely zákona považujú: a) členovia štatutárneho orgánu banky, vedúci zamestnanci banky, ďalší zamestnanci banky určení stanovami banky a prokurista banky, b) členovia dozornej rady banky, c) osoby, ktoré majú kontrolu nad bankou, členovia štatutárnych orgánov takýchto právnických osôb a vedúci zamestnanci takýchto právnických osôb, d) osoby blízke členom štatutárneho orgánu banky, dozornej rady banky, vedúcim zamestnancom banky alebo fyzickým osobám, ktoré majú kontrolu nad bankou, e) právnické osoby, na ktorých niektoré z osôb uvedených v písmenách a), b), c) alebo d) majú kvalifikovanú účasť, f) akcionári, ktorí majú kvalifikovanú účasť na banke, a akákoľvek právnická osoba, ktorá je pod ich kontrolou alebo ktorá má nad nimi kontrolu, g) právnické osoby pod kontrolou banky, h) členovia Bankovej rady Národnej banky Slovenska, i) audítor alebo fyzická osoba, ktorá vykonáva v mene audítorskej spoločnosti audítorskú činnosť v banke, j) člen štatutárneho orgánu inej banky a vedúci pobočky zahraničnej banky, k) správca programu krytých dlhopisov a zástupca správcu programu krytých dlhopisov, l) osoby, ktoré majú uzavretý právny vzťah s bankou, ktorý môže viesť k vzniku kvalifikovanej účasti na banke.

Čo je to sondáž so zamestnávateľom?

Vyjadrením súhlasu dávate Banke možnosť, aby si na účely posúdenia schopnosti splácať úver overila pravdivosť Vami poskytnutých údajov u Vášho zamestnávateľa (napríklad formu zamestnania a výšku príjmu). Banka za týmto účelom oznámi zamestnávateľovi osobné údaje, ktoré sú nevyhnutné na Vašu identifikáciu. Uvedený súhlas môžete kedykoľvek odvolať prostredníctvom písomnej, telefonickej alebo mailovej žiadosti adresovanej Banke.

Navigace Vyhľadávanie
Vyhľadávanie
Klientská zóna