Cetelem bubbles
Cetelem bubbles

Vianoce na splátky sa menia – dopyt po pôžičkách neutícha ani po sviatkoch

Predvianočné obdobie bolo donedávna tradične spájané s výrazne rastúcim dopytom po úveroch, pôžičkách a nákupoch na splátky. Posledné dva roky pozorovať zaujímavý fenomén, keď „predvianočný dopyt“ po úveroch a pôžičkách pokračuje aj po Vianociach. Prečo je tomu tak? A ako sa čo najlepšie zorientovať medzi úverovými produktami a vybrať si správne, aby sme sa neskôr nedostali do problémov so splácaním?

Sezónnosť na ústupe

Predvianočná „sezóna“ nákupov na splátky už tradične predstavuje nárast objemu poskytnutých úverov v mesiacoch november a december. Jej podiel na celoročnej produkcii však klesá. Kým v roku 2007 poskytla spoločnosť CETELEM SLOVENSKO v posledných dvoch mesiacoch 30% celkového objemu poskytnutých úverov typu nákup na splátky, v minulom roku to bolo len 20%. Sezónnosť sa prejavuje menej výrazne najmä vďaka obľúbeným novoročným výpredajom a akciám.. „Za posledné dva roky tak pozorujeme výraznú citlivosť zákazníka na cenu výrobku“, ozrejmuje Aleš Kos, člen predstavenstva a riaditeľ správy priameho predaja CETELEM SLOVENSKO a.s. Celoročne je najčastejšie kupovaným tovarom na splátky televízor. V posledných dvoch mesiacoch uplynulého roku sa ich kúpilo prostredníctvom spoločnosti Cetelem takmer päť tisíc kusov. Koncom roka spoločnosť zaznamenáva rast záujmu aj o počítače a notebooky. Bezúčelové pôžičky začínajú svoju sezónu o niečo skôr – už začiatkom októbra. Klienti ich využívajú napríklad na financovanie rodinnej lyžovačky, exotickej dovolenky, alebo na nákup vianočných darčekov. Požičané prostriedky využívajú aj rekonštrukcie a kúpu bytového zariadenia, ako nová kuchyňa, či sedačka. Minulý rok si klienti požičali v priemere 6 500 EUR. Typickým „predvianočným“ klientom nakupujúcim na splátky je ženatý, bezdetný muž vo veku 18 až 30 rokov.

Opatrnosť sa vypláca

Prípravy na Vianoce sú hektickým obdobím, kedy sú Slováci atakovaní rôznymi úverovými ponukami. Podľa prieskumu spoločnosti Cetelem, ktorý realizovala v prvej polovici roka 2012 na vzorke 1490 klientov, sa klienti pri výbere úveru najčastejšie rozhodujú podľa výšky úrokovej sadzby. Potvrdilo to až 75% opýtaných, z ktorých 54% opýtaných dáva kritérium úrok na prvé miesto rebríčka dôležitosti a ďalších 21% ho považuje za druhé najdôležitejšie kritérium. Samotný úrok však nie je postačujúci pre vytvorenie celkového obrazu o výhodnosti úverového produktu. U 43% respondentov zavážia celkové podmienky úveru a 23% oceňuje rýchlosť akceptácie ich žiadosti o úver. „Pri výbere úveru odporúčame klientom porovnať si vždy viacero ponúk, pretože prvá nemusí byť najvýhodnejšia“, vysvetľuje Aleš Kos z CETELEM-u. Aby bolo porovnávanie čo najjednoduchšie a najprehľadnejšie, mal by mať úver zhodné parametre, teda dĺžku splácania, výšku úveru. Okrem úrokovej sadzby si treba všímať ročnú percentuálnu mieru nákladov (RPMN), ktorá okrem úroku zahŕňa aj poplatky spojené s úverom. „Odporúčame tiež overiť si skutočnú výšku úrokovej sadzby uvedenú na zmluve, ktorá sa nemusí vždy zhodovať s úrokovou sadzbou z reklamy, uvádzanou ako „už od X%“, dopĺňa Aleš Kos. Úver je zvyčajne záväzok na dlhšiu dobu, preto je rozumné vopred si zvážiť, či danú mesačnú splátku záujemca o úver dokáže pravidelne uhrádzať aj po Vianociach. Niekedy stačí zaznačiť si na papier do stĺpcov - mesačné príjmy, bežné výdavky (nájomné, strava, rôzne poplatky) a budúce výdavky (napr. výmena elektrospotrebičov, oprava auta). Je potrebné počítať aj s rezervou na neočakávané výdavky. Týmto spôsobom sa dá ľahko získať prehľad o finančných možnostiach a predísť tak ťažkostiam so splácaním úveru, ktoré by mohla spôsobiť príliš vysoká mesačná splátka.

Graf: Kritéria výberu pri porovnávaní ponúk jednotlivých poskytovateľov úverov

graf

Zdroj:Interný prieskum spokojnosti klientov vykonaný na vzorke 1490 respondentov v prvom polroku 2012

Schopnosť splácať sa dá poistiť

Možnosť pripoistiť si schopnosť splácať úver využíva čoraz viac klientov Cetelem. Poistné tvorí síce mesačne len nepatrnú čiastku, v nepriaznivých situáciách, akými sú strata zamestnania, plná pracovná neschopnosť alebo dlhodobá hospitalizácia, však môže veľmi pomôcť. „Z našej skúsenosti je najčastejším dôvodom neschopnosti klientov splácať pôžičku práve PN-ka“, vysvetľuje Aleš Kos z CETELEM-u. V prípade poistnej udalosti totiž záväzok splácania preberá poisťovňa. Cetelem v spolupráci s poisťovňou Cardif ponúka na výber z niekoľkých súborov poistenia.

O spoločnosti

CETELEM SLOVENSKO a.s. je úverová spoločnosť, ktorá na Slovensku pôsobí od roku 2000. Poskytuje nákup na splátky, kreditné karty a osobné pôžičky, a to priamo, prostredníctvom obchodných partnerov, alebo internetu. Je členom bankovej skupiny BNP Paribas. S viac ako 20 000 zamestnancami pôsobí v 25 krajinách, na štyroch kontinentoch. Viac informácií na www.cetelem.sk.

Navigace Vyhľadávanie
Vyhľadávanie
Klientská zóna