Cetelem bubbles
Cetelem bubbles

Pre správne fungovanie stránok je potrebné mať povolený JavaScript vo vašom prehliadači.

PRIESKUM CETELEM BAROMETER: Po kríze chcú Európania nakupovať nie menej, ale lepšie.

Austria Trend Hotel Bratislava. Ako reagujú trhy po kríze? Ako sa zmenilo spotrebiteľské správanie? Ako je to s trhom second hand a predajom cez internet? Tohtoročný prieskum Cetelem Barometer kladie odpovede na tieto a mnohé ďalšie otázky spojené s vývojom spotrebiteľského správania po kríze.

Nálada Európanov: mierne zlepšenie v roku 2010

Po vypuknutí krízy bolo mnoho dôvodov obávať sa, že Európsky spotrebiteľ pod tlakom zlých správ, všeobecným rastom nezamestnanosti v Európe a výraznom deficite verejných výdavkov, bude meniť svoje nákupné správanie a očakávania. Rok 2009 skutočne zaznamenal pokles nálady spotrebiteľov, no s úľavou môžeme konštatovať, že len nepatrný. Oproti tomu väčšina Európanov sa na rok 2010 opäť začína pozerať optimisticky.

Nový spotrebiteľ

Z prieskumu Cetelem BAROMETER vyplynulo, že až 64% respondentov, zmenilo pod vplyvom krízy svoj postoj k spotrebiteľskému správaniu.

Z hospodárskej krízy vyšiel nový spotrebiteľ, pre ktorého je typický ekologickejší prístup k jednotlivým produktom, uvedomovanie si sociálnych súvislostí ako aj zvýšenie sympatií k fair trade. Nákup ekologických výrobkov sa stal reálnou skutočnosťou, 4 z 10 Európanov vyhlasujú, že bio výrobky konzumujú pomerne často. Aj keď na druhej strane investovanie do vážnejšieho ekologického vybavenia, ako napríklad zlepšenie energetickej účinnosti tepelných zariadení domácností alebo nákup vozidiel, ktoré menej znečisťujú ovzdušie, je ešte veľmi skromné.

V Európe sa začínajú čoraz viac presadzovať požiadavky spotrebiteľa na cenu výrobku. Priemerný Európan nechce šetriť na kvalite a skôr sa uspokojí s menej príťažlivým prostredím, internetovým obchodom, alebo predajom z druhej ruky. Internetový predaj zaznamenal v posledných rokov výrazný nárast a po tom čo vznikli špecializované internetové obchody, boli aj veľké obchodné reťazce nútené ponúknuť svoj tovar cez internet.

Novinkou, ktorá sa aj vďaka kríze v rámci internetového predaja rozšírila je second hand predaj. Tento spôsob nákupu, ale aj predaja sa stáva v súčasnosti vítaným prostriedkom nielen ako ušetriť, ale aj zarobiť. Spotrebiteľ sa tak stáva sám aktérom obchodu a plne si uvedomuje svoje potreby ako aj finančnú situáciu. Internet a second hand predaj zaznamenal rýchly rozvoj a zdá sa, že vznikajúce nové spôsoby nakupovania a predávania sa v budúcich rokoch ešte upevnia.

O prieskume Cetelem BAROMETER

Analýzy a predpoklady k štúdii Cetelem BAROMETER boli vypracované v decembri 2009 v spolupráci s prieskumným a poradenským strediskom BIPE, na základe anketového prieskumu v jednotlivých krajinách v septembri / októbri 2009.

Na otázky odpovedali respondenti vo veku od 18 rokov z dvanástich krajín Európy, a to z Nemecka, Belgicka, Španielska, Francúzska, Maďarska, Talianska, Poľska, Portugalska, Českej republiky, Veľkej Británie, Ruska a Slovenska.

Andrea Trebuľová
andrea.trebulova@cetelem.sk

Navigace Vyhľadávanie Klientska zóna