Cetelem bubbles
Cetelem bubbles

Pred Vianocami sme si požičiavali viac

Finančná kríza, ktorá obmedzuje výdavky domácností po celom svete, na nákupné správanie Slovákov nemala koncom roka 2008 podstatný vplyv. Pri porovnaní objemu poskytnutých úverov počas predvianočného obdobia (11 a 12 mesiac) za roky 2007 a 2008 preukazuje Cetelem nárast o 10,7 %. Najviac oproti roku 2007, podľa zistení spoločnosti, narástli osobné pôžičky, a to až o 46 %. Za rovnaké obdobie vzrástli o 8,1% nákupy na splátky poskytnuté spoločnosťou v porovnaní s rovnakám obdobím 2007. Objem prostriedkov čerpaných cez kreditné karty vydávané spoločnosťou nezaznamenal významný rozdiel v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Pri kartách je najčastejším spôsobom použitia výber hotovosti z bankomatu. Bezhotovostné platenie kreditnými kartami nepresahuje ani 27% z celkového počtu všetkých operácii s kartami.

Zdá sa, že finančná kríza zatiaľ nezasiahla slovenskú verejnosť naplno. Tá zatiaľ nemení svoje nákupné návyky. Slováci nakupovali pred Vianocami najmä televízory ( 21,4%) po nich nasledujú nákupy výpočtovej techniky a notebookov (13%) a biela technika – práčka , sušička, chladnička alebo mraznička s objemom 5,8 %. Najčastejšie osobné pôžičky boli bezúčelové pôžičky do 6 6380 € (200 000 Sk). Druhými najžiadanejšími pôžičkami boli úvery na rekonštrukcie a prestavby bytov a nehnuteľností.

Podľa prvých výsledkov nového vydania prieskumu Barometer Cetelem, ktorý bol realizovaný v decembri 2008, Slováci hodnotia svoju súčasnú a budúcu situáciu v krajine o niečo negatívnejšie. Napriek tomu známka 4, 7 z 10, stále prevyšuje európsky priemer (Viz graf). Výraznejší pokles v hodnotení situácie zaznamenali krajiny, kde sa kríza prejavila významnejšie, ako napr. Španielsko.

Hodnotenie situácie jednotlivých krajín

Mohli by ste označiť známkou od 1 do 10 hodnotenie celkovej situácie svojej krajiny, aj v súčasnosti, aj v budúcnosti?

Graf

Navigace Vyhľadávanie
Vyhľadávanie
Klientská zóna